دریافت مشاوره
چگونه موثرترین رزومه (CV) را بنویسیم؟

چگونه موثرترین رزومه (CV) را بنویسیم؟

یکی  مدارکی که باید برای دانشگاه ها موقع اپلای آماده کنید CV یا همان رزومه آکادمیک شماست

  • نوشتن CV یک هنر هستش.  در نوشتن يك رزومه ى آكادميك بايستى سعى كنيد نقاط قوت خود را به خوبى نمايش داده و نقاط ضعفتان را كمرنگ كنيد. 

 

  • مثلا اگر معدل پايينى داريد، آن را تبديل به GPA نكنيد!! و همانطور از ٢٠ بنويسيد. بيشتر اساتيد امريكايى واقعا نميفهمند ١٥ از ٢٠ خوب است يا بد! اگر معدلتان بالاتر از ٣.٢ از ٤ است آن را بنويسيد وگرنه همانطور از ٢٠ بنويسيد. با اين كار حداقل وقتى استاد رزومه ى شما را بخواند نميفهمد كه خوب است يا نه

 

  • قسمت هاى ديگر رزومه مانند علايق،مقالات، افتخارات، مهارت‌های آزمایشگاهی و نرم‌افزاری، عضويت ها، سمینارها وكارگاه ها را فراموش نكنيد!

 

  • یکی از مهمترین بخش های CV شما Research Interests است در این بخش شما به فیلدهایی از رشته خود که تمایل دارید در آنها به تحقیقات خود در تحصیلات تکمیلی اشاره میکنید. نکته مهم در نگارش این بخش داشتن انعطاف در انتخاب فیلدهای مورد علاقه هست مثلا اگر پایان نامه و مقالات شما صرفاً راجع به یک موضوع خاص هست میتوانید علاوه بر آن موضوع به فیلدهای مرتبط دیگر در رشته خود نیز اشاره کنید و جزء علایقتان باشد. به خصوص افرادی که کارشناسی خود را تمام کرده و برای ارشد میخواهند اپلای کنند بیشترین انعطاف در انتخاب ریسرچ اینترست های مختلف در رشته خود را دارند.

 

  • از دیگر قسمت‌های مهم سی وی بخش Publications است. اگر قصد اپلای کردن برای مقطع دکترا را دارید، اصلا خوشایند نیست که این قسمت را خالی بگذارید. هر مقاله علمی در رشته خود دارید اعم از کنفرانسی و ژورنال را در این قسمت بیاورید. اگر مقاله‌ای را سابمیت کرده و هنوز چاپ نشده بیاورید و جلوی آن بنویسید submitted و یا مقاله‌ای در حال آماده کردن دارید بیاورید و جلوی آن بنویسید In Preparation . اگر در مقطع کارشناسی ارشد هستید و مقاله ای ندارید و احتمال میدهید از پایان‌نامه‌تان در آينده مقاله‌ای در میاد و می‌توانید روی آن کار کنید، حتما عنوان آن را در این بخش ذکر کنید و جلوی آن بنویسید  In Preparation

 

  •  در قسمت همایش‌ها و سمینارها، تمامی سمینارهای مرتبط بارشته خود را که شرکت کرده‌اید بیاورید چه در ‌آن کنفرانس مقاله‌ای ارائه داده اید و چه اینکه حتی در آن صرفا شرکت کننده بوده اید باز هم بیاورید.

 

  • در قسمت Awards and Honors، تمامى دستاوردهاى خود را چه در زمينه هاى علمى و چه غير علمى بنويسيد!مثلا میتوانید به رتبه کنکور خود اشاره کنید حتی اگه رتبه دو رقمی یا سه رقمی هم ندارید باز میتوانید در این قسمت به آن اشاره کنید به عنوان مثال رتبه پنج هزار از 250000 هزار شرکت کننده میشه جزو دو درصد اول کنکور که باز هم خوبه و میتونید بنویسید. دقت کنید که  آنها به دنبال روبات نيستند، اگر در يك رشته ورزشى هم مقامى كسب كرده ايد، اگر فعاليت هنرى اى انجام داده ايد، آن ها را هم بنويسيد. شايد باور نكنيد اما اين موارد واقعا ميتوانند تاثيرگذار باشند!

 

  • در قسمت مهارت‌ها، به  تمامی مهارت‌های آزمایشگاهی و نرم‌افزاری که در آن ‌ها مسلط هستید، اشاره کنید. به عنوان مثال اگر با دستگاه خاصی در آزمایشگاه کار کردین و مهارت دارید ذکر کنید و در بخش نرم‌افزارها، به نرم‌افزارهای تخصصی رشته خود به خصوص نرم‌افزارهای تخصصی که به عنوان مثال از آن‌ها در پایان‌نامه حود استفاده کرده‌اید، اشاره کنید. دقت کنید که صرفا لیست کرده تعداد زیادی نرم‌افزار که کم و بیش از آنها بلدین موثر نیست لذا نرم‌افزارهای تخصصی که به‌ آن‌ها تسلط کافی دارید را دکر کنید.

 

  • در ‍پایان سی وی حتماْ اطلاعات دو تا سه نفر از اساتید خود را که به خوبی شما را می‌شناسند و می‌توانید از آن‌ها توصیه نامه خاص و موثر بگیرید را بیاورید. در این بخش نام و آپرس ایمیل اساتید خود را ذکر کنید.

  • همان‌طور که در بالا اشاره کردیم نوشتن سی وی یک هنر هست ،هنری که شما باید از تمام داشته‌های خود استفاده کنید و خود را به خوبی به دانشگاه‌های هدف نشان دهید لذا به تمامی مواردی که در بالا اشاره کردیم توجه کرده تا به موفقیت برسید


شما می‌توانید نگارش و ویرایش سی وی خود را به تیم «ایزی اپلای» بسپارید تا از تجربه مجموعه ما به بهترین شکل در  نگارش رزومه خود بهره بگیرید.

آخرین مطالب

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ادمیـشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «دکتری» در رشته «Management and Marketing»

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ادمیـشن با فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «کارشناسی ارشد» در رشته «Landscape Architecture»

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ادمیـشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «دکتری» در رشته «Electrical Engineering»

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ادمیـشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «کارشناسی ارشد» در رشته «Epidemiology»

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

ادمیـشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «دکتری» در رشته « Health Management and Systems Sciences»