دریافت مشاوره
مراحل آزادسازی مدرک(از طریق خرید و از طریق عدم کاریابی) اردیبهشت 99

مراحل آزادسازی مدرک(از طریق خرید و از طریق عدم کاریابی) اردیبهشت 99

مراحل آزادسازی مدرک(از طریق خرید و از طریق عدم کاریابی)

نویسنده: فربد بهنامی نیا

اگر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاهی خارج از ایران پذیرش گرفتید و اگر در دانشگاه دولتی تحصیل رایگان داشتید، در این مقاله خیلی مختصر و مفید به شیوه جدید و کاملا اینترنتی آزادسازی مدارک و دانشنامه از طریق سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) می پردازیم.

خانم ها امور مربوط به خدمت نظام وظیفه ندارند اما آقایون باید متوجه این مسئله باشند و همیشه وضعیت نظام وظیفه روشنی رو دنبال کنند تا به مشکل بر نخورند.


مقدمه ای بر تحصیل رایگان و تعهد خدمت

در ایران، دانشجویان دانشگاه‌های دولتی قانوناً مکلفند که برابر مدتی که از تحصیل رایگان استفاده کرده‌اند در ایران کار کنند. کسانی که نخواهند این تعهد را به انجام برسانند می‌توانند برای لغو تعهد، هزینهٔ تحصیل خود را به دولت بپردازند. هم‌چنین، کسانی که پس از فارغ‌التحصیلی نتوانند کار پیدا کنند می‌توانند با تأیید وزارت کار تعهد خود را بدون پرداخت هزینه لغو کنند. مدت تعهد آموزش رایگان برای دانش آموختگان سهمیه منطقه یک، رزمندگان، ایثارگران، جانبازان، شاهد، برابر با مدت تحصیلشان است. دانش آموختگان منطقه دو و بالاتر دو برابر مدت تحصیل و دانش آموختگان سهمیه استانداری نیز باید سه برابر مدت تحصیل خود تعهد آموزش رایگان دهند. می توانید به بخش پی نوشت ها در پایان این نوشته برای اطلاع از جزئیات مراجعه کنید.

لغو تعهد خدمت آموزش رایگان از طریق ارائه گواهی اشتغال به کار، بازنشستگی و یا از کارافتادگی هم قابل انجام است که برای ادامه تحصیل بدون وقفه قابل استفاده نیستند. ما در این مقاله روند تسویه حساب و آزادسازی مدارک به صورت پرداخت نقدی به علاوه از طریق عدم کاریابی را دنبال می کنیم.


مدارک لازم و روش ثبت و پیگیری درخواست برای روش پرداخت نقدی

طبق جدیدترین اعلام وزرات علوم به تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۸ مدارک مورد نیاز جهت لغو تعهد خدمت ناشی از استفاده از خدمات آموزش رایگان به صورت زیر است:

  • ارائه اصل كارت پايان خدمت يا معافی دائم برای آقايان جهت دريافت دانشنامه و يا داشتن شرايط ۹گانه بخش نامه نظام وظيفه (مانند: گواهی اشتغال به تحصیل مقطع بالاتر، برگه سبز آماده به خدمت و ...)
  • ارائه اصل تسویه حساب از صندوق رفاه دانشجویان یا امور دانشجویی
  • ارائه گواهی اشتغال به کار از موسسات و ادارات دولتی یا خصوصی (در صورت اشتغال به کار با ذکر تاریخ شروع،‌ خاتمه یا ادامه آن (حکم کارگزینی)
  • افرادی که در ادارات کل وزارت کار و امور اجتماعی تهران و استانها برای اشتغال به کار ثبت نام کرده اند لازم است نامه عدم کاریابی را از اداره یاد شده اراه نمایند

علاوه بر مدارک بالا، اسکن مدارک شناسایی و گواهی موقت فارغ التحصیلی، در صورت دریافت آن، نیز لازم است.

مرحله ثبت درخواست

پر کردن فرم درخواست لغو تعهد ساده است و باتوجه به سوابق تحصیلی خود آن را پر کنید. در قسمت آخر حتما در فیلد مجموع واحدها کل واحدهایی که گذرانده اید اعم از ترم تابستانی، حذف، مردود و …. را بنویسید.

مرحله پرداخت

پس از بررسی درخواست شما توسط دانشگاه مربوط، هزینه دقیق لغو تعهد به شما اعلام می شود و لینک درگاه پرداخت در سامانه سجاد در اختیار شما قرار می گیرد.

بعد از پرداخت نیز نامه ای از طرف وزرات علوم مبنی بر تایید لغو تعهد و پرداخت شما برای شما ارسال خواهد شد.

مرحله آزادسازی

پس از پرینت نامه تایید لغو تعهد و مدارکی که دانشگاه از شما برای صدور مدارک رسمی درخواست می کند، می توانید به دانشگاه مراجعه کنید و یا اگر با پست درخواست شما را قبول می کنند به صورت پستی مدارک را برای دانشگاه ارسال کنید.

به طور میانگین دو هفته طول می کشد تا دانشنامه و ریزنمرات رسمی شما آماده شود. در نهایت شما باید حضورا برای دریافت مدارک رسمی خود به دانشگاه مراجعه کنید.


ترجمه رسمی با مهر دادگستری

اگرچه مدرک شما ممکن از دو زبانه صادر شود، اما برای ترجمه رسمی باید دانشنامه خود را یکبار دیگر به تایید وزارت علوم برسانید تا قابل ترجمه رسمی شود. برای این منظور نیز از سامانه سجاد می توانید اقدام کنید.

مهر دادگستری لازمه ارائه به سفارت نمی باشد اما برای ارائه به دانشگاه مقصد هنگام ثبت نام ضروری است.

مرحله درخواست

در مرحله درخواست، عکس پشت و روی دانشنامه به علاوه وضعیت نظام وظیفه مورد نظرتون رو بارگزاری می کنید و هزینه اندک تایید مدرک توسط وزرات علوم رو می پردازید.

مرحله بررسی و تایید

در این مرحله وزرات علوم مدرک شما را تایید می کند و نامه ای مبنی بر قانونی بودن و صحیح بودن دانشنامه شما صادر می کند. با پرینت این نامه و اصل دانشنامه می تونید به مترجم مراجعه کنید و درخواست ترجمه رسمی بدید.

 

مدارک و مراحل لازم از طریق عدم کاریابی

در ابتدا موکدا نسبت به قانون فرصت ۶ ماهه که در ادامه بیان می شود، نویسنده سلب مسئولیت می کند و بر عهده خواننده عاقل است تا همیشه در این روش از اجرا/لغو این قانون و آخرین تغییراتش کسب اطلاع کند. همچنین تاکید می گردد نسبت به تبصره ها و دیگر قوانین روش عدم کاریابی همواره به روز ترین تغییرات را از مراجع رسمی مربوط دریافت کنید. به صورت کلی قوانین و شرایط به شرح زیر است:

طبق ابلاغیه وزرات علوم در تاریخ ۹۶/۱۱/۲، دانش آموختگان تنها ۶ ماه فرصت دارند در دفاتر کاریابی تقاضای کار نمایند. (قانون فرصت ۶ ماهه)

ثبت نام در دفاتر کاریابی و دریافت گواهی عدم کاریابی به صورت حضوری است.

برای اقایان این فرصت بعد از صدور کارت پایان خدمت حساب می شود.

گذشت یکسال از تاریخ فراغت از تحصیل برای کلیه دانش آموختگان دارای گواهی عدم کاریابی از ادارات کل کار و امور اجتماعی مراکز استان الزامی می باشد.

اعلام عدم کاریابی در مقاطع بالاتر تعهد دانش آموخته را در مقاطع تحصیلی قبلی نیز لغو می کند. ( در صورت ادامه رشته در یک رشته )

دانشجویان شاغل به تحصیل در کلیه دوره های مقاطع بالاتر دوره روزانه نمی توانند گواهی عدم کاریابی در حین تحصیل برای لغو تعهد خدمت آموزش رایگان مقطع قبلی ارائه کنند.

دانشجویان انصرافی یا اخراجی نمی توانند از این امکان استفاده کنند.


پی نوشت ۱: موارد قانونی مهم در محاسبه هزینه لغو تعهد

  1. برای پذیرفته شدگان سهمیه های آزاد، منطقه ۱، شاهد، خانواده شهدا، ایثارگران، نهضت سوادآموزی،جهاد، جانبازان، آزادگان مدت تعهد به خدمت یک برابر مدت تحصیل می باشد.
  2. برای پذیرفته شدگان سال ۶۳ به بعد سهمیه های مناطق ۲، ۳، ۴، ۵، عشایر، مناطق محروم مدت تعهد به خدمت دو برابر مدت تحصیل می باشد. دانش آموختگان مناطق ۲و ۳ چنانچه پس از استعلام از سازمان سنجش یا باتوجه به کارنامه محرمانه مندرج در پرونده متقاضی، حائز امتیاز حدنصاب گزینش آزاد همان رشته و محل تحصیل باشند، تعهد خدمت ایشان به صورت سهمیه مناطق ازاد یک برابر مدت تحصیل محاسبه می شود.
  3. برای پذیرفته شدگان سهمیه استانداری ها، مدت تعهد خدمت سه برابر مدت تحصیل می باشد.
  4. مدت تعهد خدمت برگزیدگان المپیادهای بین المللی، جشنواره خوارزمی، و استعداد درخشان که بدون کنکور از تحصیلات رایگان استفاده می کنند، همانند سهمیه آزاد می باشد.
  5. برای هر نیمسال تحصیلی ۶ ماه تعهد خدمت محاسبه می شود و ترم تابستان لحاظ نمی شود.
  6. نیمسال های مرخصی بدون احتساب در سنوات مشمول تعهد خدمت نمی گردند و بالعکس.
  7. نیمسال های حذف شده با احتساب سنوات به صورت نیمسال کامل در مدت تعهد خدمت محاسبه می شوند.

پی نوشت ۲: شرایط عمومی برای پایان تعهد خدمت

  1. برای ارائه گواهی موقت فارغ التحصیلی باید تصفیه حساب کامل با دانشگاه و صندوق رفاه دانشجویان صورت بگیرد. به علاوه اقایان باید وضعیت نظام وظیفه مشخص و قابل قبول داشته باشند. هنگامی که لغو تعهد خدمت آموزش رایگان هم انجام شد با تسلیم اصل گواهی موقت به دانشگاه، دانشنامه رو دریافت می کنید.
  2. وضعیت نظام وظیفه به یکی از اشکالی که در ادامه می آید باید باشد. 1- دارای کارت پایان خدمت 2- دارای معافیت دائم 3- دارای معافیت موقت در مدت اعتبار آن 4- دارای گواهی صادره از نیروهای نظامی و انتظامی مبنی بر استخدام 5- دارای گواهی صادره از نیروهای نظامی و انتظامی مبنی بر اشتغال به خدمت دوره ضرورت بدون غیبت 6- دارای گواهی اشتغال به تحصیل و یا خدمت در وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، سازمان کشتیرانی، آموزشگاه فنون هوایی 7- دارای برگه اعزام به خدمت بدون غیبت در مدت اعتبار آن 8- دارای گواهی صادره از سازمان وظیفه عمومی و معاونت وظیفه عمومی استان ها 9- دارای گواهی اشتغال به تحصیل با شماره معافیت معتبر 10- دارای گواهی رسمی مبنی بر اتمام خدمت دوره ضرورت از یگان خدمتی

پی نوشت ۳: محاسبه هزینه معادل تعهد خدمت آموزش رایگان

دوره تحصیلی که در سال ۹۲ و ۹۳ در رشته های فنی مهندسی آغاز شده است، هزینه هر نیمسال ۱/۱۴۹/۴۰۰ تومان و به ازای هر واحد اضافه از سقف واحد اجباری تا پایان مدت تحصیلات ( مثلا ۱۴۳ واحد و بدون در نظر گرفتن حذف و مردودی) ۹۵/۷۸۳ تومان است. با این حساب برای مثال یک لیسانس ۵ ساله در رشته مهندسی کامپیوتر ورودی سال ۹۳ مبلغ ۱۱/۴۹۴/۰۰۰ تومان می شود. کارشناسی ارشد ناپیوسته ورودی سال ۹۲ در رشته های فنی و مهندسی هر نیمسال ۲/۴۹۸/۲۰۰ تومان و دکتری تخصصی ورودی سال ۹۲ در رشته های فنی و مهندسی هز نیمسال ۴/۰۴۱/۲۰۰ تومان هزینه دارد.

در آخر ذکر این نکته الزامی است که مجموع پرداختی شما برای لغو تعهد توسط کارشناس امور آموزش کل دانشگاه مربوط بررسی می شود و در سامانه سجاد به شما اعلام می شود. سپس لینک پرداخت قرار می گیرد و مستقیما هزینه پرداخت می شود.

آخرین مطالب

۱۹ فروردین ۱۴۰۳

ادمیـشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «دکتری» در رشته «Biomedical Sciences»

۱۷ فروردین ۱۴۰۳

ادمیشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «دکتری» در رشته «Biomedical Sciences»

۱۷ فروردین ۱۴۰۳

ادمیشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «دکتری» در رشته «Biomedical and Health Informatics»

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

ادمیشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «دکتری» در رشته «Medical Biophysics»

۰۶ فروردین ۱۴۰۳

ادمیشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «کارشناسی ارشد» در رشته «Human Factors Psychology»