دریافت مشاوره
راهنمای جامع آزمون تافل + منابع و نحوه برنامه ریزی و مطالعه

راهنمای جامع آزمون تافل + منابع و نحوه برنامه ریزی و مطالعه

هر آنچه که برای گرفتن نمره عالی در آزمون تافل باید بدانید

نویسنده: آرش هاشمی


مقدمه:

من در پایان دوره کارشناسیم شروع به آمادگی و مطالعه برای آزمون تافل کردم و تونستم نمره خوب 114 از   120 رو در این آزمون کسب کنم. در بخش Reading نمره کامل 30، و در بقیه بخش ها نمره 28 رو گرفتم. همچنین تجربیاتم در بخش Writing  تافل باعث شد که در Writing  آزمون GRE هم نمره خوب 4.5 رو بگیرم. نمره تافل نقش موثری در پذیرش فول فاند من در مقطع ارشد دانشگاه Waterloo کانادا، پذیرش های سلف فاند من در دانشگاه های UCLA  آمریکا (دکتری مستقیم)، USC آمریکا (ارشد)، دانشگاه پلی تکنیک میلان ایتالیا (ارشد) ، و پذیرش MEng  من در دانشگاه Illinois Urbana-Champaign  آمریکا داشته. توی این مقاله سعی کردم که تا حد امکان تجربیاتم رو در اختیار دوستان بذارم. این نکات به خودم و اکثر شاگرد هایی که داشتم کمک کرده که نمره خوبی توی تافل کسب کنند. امیدوارم این مطالب برای دوستانی که برای آزمون مطالعه می کنند مفید واقع بشه.

آزمون تافل چیست؟

آزمون TOEFL   (Test of English as a Foreign Language) یکی از معتبر ترین آزمون های سنجش سطح زبان  انگلیسی می باشد این آزمون در مواردی خاص برای درخواست دادن بعضی از مشاغل مورد نیاز می باشد اما در حالت کلی، برای اپلای برای دانشگاه ها استفاده می شود.  هدف از این آزمون، سنجش توانایی کلی زبان انگلیسی در مهارت های Reading, Listening, Speaking, Writing است. به بیانی دیگر، این آزمون اطمینان حاصل می کند که دانشجویان پذیرفته شده از لحاظ زبانی در کلاس ها و گروه های انگلیسی زبان مشکلی نداشته باشند. نکته حائز اهمیت این است که آزمون تافل تنها برای کشور های انگلیسی زبان مورد نیاز نمی باشد و پروگرم های انگلیسی زبان کشور های غیر انگلیسی زبان نیز این آزمون را برای پذیرش اعلام می کنند. برای مثال، پروگرم انگلیسی زبان مهندسی مکانیک دانشگاه پلی تکنیک میلان نمره تافل را به عنوان یکی از نیازمندی های پذیرش معرفی کرده است.

در حال حاضر، تقریبا تمامی دانشگاه ها به صورت جایگزین آزمون آیلتس را نیز برای پذیرش معتبر می دانند. در نتیجه، اپلیکنت ها باید با توجه به راحتی با هر کدام از این آزمون ها، برای یکی از آنها آماده شوند.  برتری تافل نسبت به آزمون های دیگر به گفته وبسایت ETS  به شرح زیر می باشد:

  1. نسبت به بقیه آزمون های زبان، تعداد بالاتری ریپورت نمره تافل به دانشگاه های آمریکا و کانادا فرستاده می شود.
  2. دانشگاه های آمریکا، کانادا، فرانسه، و آلمان این آزمون را نسبت به بقیه آزمون های زبان ترجیح می دهند.
  3. این آزمون بیشتر از آزمون های دیگر زبان، دانشجویان را برای کلاس های درس انگلیسی زبان آماده می سازد.
  4. با توجه به اینکه آزمون در سنتر تصحیح نمی گردد و توسط یک شبکه تصحیح مرکزی نمره دهی می شود، کاملا عادلانه می باشد. بخش های Speaking و Writing توسط مجموعه ای از مصحح های انسانی و هوش مصنوعی نمره دهی می شوند. مصحح های انسانی بر خلاف برخی آزمون های دیگر دسترسی به هویت آزمون دهنده ها ندارند.

مزایای دیگر تافل:

علاوه بر اهمیت تافل برای پذیرش در دانشگاه ها، این آزمون مزایای دیگری نیز می تواند داشته باشد. نمره بالای Speaking در تافل نشانگر توانایی بالای ارتباط شما به زبان انگلیسی می باشد. این ویژگی می تواند شانس شما را برای گرفتن پوزیشن Teaching Assistance افزایش دهد. همچنین نمره بالای Writing  به اساتید نشان می دهد که شما در نگارش متن ها و مقاله های تحقیقاتی به زبان انگلیسی مشکلی ندارید و می تواند شانس استاد پیدا کردن شما را افزایش دهد.

نمره مورد قبول تافل:

تمامی دانشگاه ها نمره ای را برای مینیمم نمره تافل قابل پذیرش اعلام می کنند. در اکثر دانشگاه ها، این نمره بین نمرات 70 و 100 می باشد. لازم به ذکر است که نمره اعلام شده نمره مینیمم برای در نظر گرفته شدن است و در بین اپلیکنت های بالای نمره کف، قطعا اپلیکنت با نمره بالاتر شانس بالاتری برای پذیرش دارد.

 

بخش های تافل:

همانطور که در بالا اشاره شد، آزمون تافل از 4 بخش Reading, Listening, Speaking, Writing  تشکیل شده است. قبل از ورود به جزییات هر یک از این بخش ها، سه نکته مهم قابل ذکر است:

نکته 1: به صورت کلی، آزمون تافل یک آزمون Integrated می باشد؛ به این معنی که در دو بخش Speaking  و Writing، چند مهارت شما همزمان مورد ارزیابی قرار میگیرند. برای مثال، در بخش Speaking، مهارت Reading و Listening شما نیز به صورت غیر مستقیم مورد چالش قرار می گیرند. این نکته یکی از دشواری های آزمون تافل است زیرا ضعف در دو مهارت اول می تواند به نمره شما در بخش های دیگر نیز آسیب وارد نماید. طراحی آزمون به این صورت نیز با این منطق صورت گرفته است که شما در کلاس درس نیز نیازمند خواهید بود همزمان از این مهارت ها استفاده کنید.

نکته 2: از August 2019  تغییرات نسبتا عمده ای در سوالات تافل صورت گرفته است که این آزمون را کوتاه تر (و آسانتر) کرده است. در توضیح هر مهارت، نسخه جدید و قدیمی آزمون با هم مقایسه می شوند. یک تغییر مثبت دیگر تافل، امکان استفاده از MyBestScores است. این امکان برای کسانی ارائه شده است که چند بار آزمون داده اند. از این پس ETS  علاوه بر گزارش دادن یکی از آزمون ها، مجموعه ای از بهترین نمره اپلیکنت در بخش های مختلف در تمامی آزمون ها را نیز به دانشگاه گزارش می کند. برای مثال، اگر شما در یک آزمون به ترتیب نمرات 22، 25، 21، 28 و در یک آزمون دیگر نمرات 25، 23، 24، 24 گرفته باشید، ETS  علاوه بر گزارش یکی از این دو آزمون، نمرات 25، 25، 24، 28 را نیز به عنوان MyBestScores شما گزارش می دهد. این امکان جدید می تواند شانس شما را در پذیرش افزایش دهد زیرا بالاترین سطح شما در هر مهارت را مستقل از مهارت های دیگر نشان می دهد. البته  این نکته با این شرط است که دانشگاه مقصد MyBestScores  را در انتخاب قبول کند. بعضی از دانشگاه ها این امکان جدید را در فرآیند تصمیم گیری معتبر نمی دانند. 

نکته 3: در آزمون تافل مفاهیمlong reading\long listening    وجود دارد. این مفاهیم پس از مهارت های Reading, Listening  به طور کامل بررسی خواهد شد.

 

 

 

مهارت Reading:

در این بخش، توانایی خواندن و آنالیز متن های انگلیسی ارزیابی می گردد. سه (یا چهار) متن انگلیسی با طول های تقریبی 3 تا 6 پاراگرف ارائه شده و از هر متن سوالاتی مرتبط پرسیده می شود. پاسخ صحیح به این سوالات نیازمند تحلیل متن ها می باشد. تعداد سوالات و زمانبندی بخش Reading در ورژن قدیمی و جدید در جدول زیر نشان داده شده است:

 

 

ورژن جدید

ورژن قدیمی

مهارت

3 تا 4 متن انگلیسی (استاندارد 3)

 

 

10 سوال در هر متن

 

54 تا 72 دقیقه ( استاندارد 54)

 

 

1   دقیقه و 48 ثانیه به طور

 میانگین برای هر سوال

3 تا 4 متن انگلیسی (استاندارد 3)

 

 

12 تا 14 سوال در هر متن

 

60 تا 80 دقیقه در کل (استاندارد 60)

 

1 دقیقه و 40 ثانیه به طور میانگین برای هر سوال

 

 

 

 

Reading

 

 

 

استایل سوالات Reading در ورژن جدید تغییری نداشته است. به طور کلی استایل های زیر در سوالات Reading دیده می شود. تعداد هر یک از این استایل ها و تکرار هر کدام، در هر آزمون متفاوت است:

 

سوالات لغت :(Vocabulary Questions)

در این سوالات، معنی یک کلمه یا عبارت در متن، مورد سوال قرار میگیرد. پاسخ دهی به این سوالات ارتباط مستقیم با دایره لغات آزمون دهنده دارد. در صورت بلد نبودن لغت مورد نظر، با تحلیل متن می توان با حذف گزینه تا حد زیادی احتمال پاسخ صحیح را افزایش داد.

سوالات جزیی :(Detail Questions)

این دسته از سوالات که یکی از متداول ترین استایل های Reading است، در مورد اطلاعاتی که در متن ارائه شده، سوال می کنند. این سوالات معمولا با عنوان “According to the passage” شروع می شوند و سوالات WH هستند  . (Why, What, Where, Who\Whom, How) برای پاسخ دهی موفق به این سوالات، باید کلید واژه های سوال شده در متن پیدا شده و قسمت مورد نظر به صورت دقیق بررسی گردد.

سوالات استدلالی :(Inference Questions)

این دسته از سوالات شبیه سوالات جزیی هستند با این تفاوت که پاسخ سوالات به صورت مستقیم در متن پیدا نمی شود و نیاز به تحلیل بخشی از متن دارد. این سوالات معمولا با عنوان “What can be inferred” طراحی می شوند. پاسخ دهی موفق به این سوالات ارتباط مستقیم با درک مطلب و توانایی تحلیل متن دارد.

 

سوالات ضمیر :(Pronoun Questions)

این سوالات به علت آسان بودن در سال های اخیر کمتر مورد سوال قرار میگیرند. در این استایل، مرجع یک ضمیر در متن مورد سوال قرار میگیرد.

 

سوالات اتصال :(Plug-in Questions)

در این استایل، از آزمون دهنده خواسته می شود تا یک جمله خارج از متن را در یکی از چهار جای خالی داخل متن قرار دهد. این سوال نیازمند درک معنایی چهار قسمت داده شده و همچنین جمله داده شده است. بررسی مثبت یا منفی بودن جمله خارجی و چهار قسمت داده شده امکان خوبی برای رد گزینه می دهد. همچنین توجه به عبارت های ارتباطی مانند In Contrast می توانند در یافتن گزینه صحیح مفید باشد.

 

سوالات نقل بیان :(Paraphrase Questions)

در این سوالات، بخشی از متن انتخاب شده و چهار گزینه با عنوان نقل بیان متن انتخاب شده ارائه می شود. به منظور انتخاب نقل بیان صحیح، آزمون دهنده باید توانایی شناسایی نکات اصلی متن انتخاب شده و بررسی آنها در گزینه های داده شده را داشته باشد.

سوالات شناسایی هدف :(Purpose Questions)

در این استایل هدف نویسنده از مطرح کردن یک کلمه یا عبارت مورد سوال قرار میگیرد. این سوالات نیز از سوالات آسان هستند و با بررسی دقیق قسمت مطرح شدن کلمه یا عبارت در متن، به راحتی قابل پاسخ دهی می باشند.

 

سوالات چکیده متن :(Summary Questions)

این استایل که به نظر خیلی از آزمون دهندگان، دشوارترین نوع سوال Reading   محسوب می شود، چکیده کلی متن را مورد سوال قرار می دهد. یک جمله به عنوان اصلی ترین ایده متن داده می شود و آزمون دهنده باید سه جمله دیگر را از بین 6 جمله به عنوان اصلی ترین ایده های مطرح شده در متن انتخاب کند. نوع دیگر سوالات چکیده به این صورت است که در دو جدول، عنوان های مرتبط با متن و معنی یا مفهوم هر کدوم از این عناوین وجود دارند و آزمون دهنده باید عنوان را به معنی یا مفهوم صحیح اتصال دهد. شرط اصلی موفقیت در این سوالات، خواندن کل متن (یا بخش های اصلی متن) و شناسایی اصلی ترین نکات است.

 

نکات بخش Reading:

 

  1. در بخش Reading ، در تمام مدت جواب دادن سوالات، دسترسی به تمامی سوالات وجود دارد. برای مثال، اگر شما در سوال 8 متن سوم هستید، می توانید به سوال 5 متن 1 دسترسی پیدا کنید. بنابراین، در صورت گنگ بودن یک سوال، بهتر است آنرا رها کرده و در انتها به آن بازگردید.
  2. در بسیاری از مواقع، گزینه ها به یکدیگر شباهت دارند و گزینه صحیح و گزینه غلط، تنها در یک اشتباه کوچک تفاوت دارند. بنابراین، در صورت داشتن زمان بهتر است تمامی گزینه ها خوانده شوند.
  3. توجه به مرجع ضمایر، کلمات ارتباط دهنده (linking words)، و transition ها تاثیر بسزایی در تحلیل متن، شناسایی مثبت یا منفی بودن جملات، و ارتباط جملات به یکدیگر دارد که در پاسخ به سوالات موثر است.

مهارت Listening:

 

در این بخش آزمون دهنده به تعدادی فایل صوتی گوش می دهد و سپس باید به سوالاتی مربوط به آنها پاسخ دهد. به صورت کلی، دو نوع فایل صوتی conversation و lecture در بخش listening وجود دارد. فایل conversation شامل گفتگویی میان یک دانشجو با استاد یا یکی از کارکنان دانشگاه (مسئول کتابخانه، مسئول باشگاه، و ...) می باشد. فایل lecture شامل صحبت استاد در کلاس درس راجع به یک موضوع درسی خاص می باشد. موضوعات مطرح شده در این فایل محدودیت نداشته و می تواند پیرامون هر موضوع درسی (فیزیک، هنر، موسیقی، نجوم، و ...) باشد. تعداد فایل های conversation و lecture، و زمانبندی آزمون در ورژن قدیم و جدید در جدول زیر آمده است:   

 

ورژن جدید

ورژن قدیمی

مهارت

3 تا 4 lectures، هر کدام 6 سوال

 (استاندارد 3)

 

2 تا 3 conversation، هر کدام 5 سوال (استاندارد 2)

 

41 تا 57 دقیقه در کل (استاندارد 41)

 

35 ثانیه به طور میانگین برای هر سوال

4 تا 6 lectures، هر کدام 6 سوال

 (استاندارد 4)

 

2 تا 3 conversation، هر کدام 5 سوال (استاندارد 3)

 

60 تا 90 دقیقه در کل (استاندارد 60)

 

35 ثانیه به طور میانگین برای هر سوال

 

 

 

 

Listening

 

 

 

در بخش Listening  نیز مانند بخش Reading، سوالات استایل های مختلفی دارند. بعضی از این استایل ها مشابه استایل های Reading می باشند. انواع مختلف سوالات به صورت زیر می باشند:

 

سوالات ایده اصلی :(Main Idea Questions)

این دسته از سوالات با توجه به اسمشان، درباره ایده اصلی فایل سوال می کنند و بسته به اینکه چه نوع conversation یا lecture ای تجربه شود، می توانند بسیار آسان یا بسیار سخت باشند. در این باره، سه نوع تیپ می تواند استفاده شود: تیپ اول، آنهایی هستند که یه یک مبحث اشاره می شود و تا انتها موضوع اصلی روی همان مبحث می ماند. در این تیپ فایل، سوالات ایده اصلی بسیار آسان هستند. در تیپ دوم، ابتدا درباره یک مبحث به عنوان موضوع فرعی صحبت می شود و سپس گفتگو وارد موضوع اصلی می شود. در این دسته از سوالات باید مراقب بود تا موضوع فرعی به عنوان ایده اصلی اشتباه گرفته نشود. تیپ سوم که مشکل ترین تیپ سوالات ایده اصلی است، موضوع گفتگو چند بار عوض می شود و پیدا کردن موضوع اصلی بسیار مشکل است. معمولا در این تیپ، با وجود عوض شدن موضوع بحث، چند بار به صورت غیرمستقیم به یک موضوع اشاره می شود که همان موضوع اصلی است. پس برای پاسخ دادن به این تیپ سوالات، باید به نکته ای که در حین تغییر بین موضوعات مختلف تکرار می شود، توجه نمود.

 

سوالات جزیی :(Detail Questions)

این دسته از سوالات کاملا مانند سوالات جزیی بخش Reading  می باشند و برای پاسخ به آنها باید از اطلاعاتی که سوال از آنجا پرسیده می شود، استفاده کرد.

سوالات استدلالی :(Inference Questions)

این دسته از سوالات نیز مانند سوالات استدلالی Reading هستند و راهکار پاسخ به آنها نیز مشابه است. گاهی اوقات، قسمتی که اطلاعات مربوط به سوال برای استدلال مجود دارد، دوباره برای آزمون دهنده در طول سوال پخش می شود.

 

سوالات جبهه گیری و نظر :(Attitude and Opinion Questions)

در این دسته سوالات، نظر و جبهه استاد یا دانشجو در حین گفتگو درباره یک موضوع یا جمله بیان شده مورد سوال قرار میگیرد. استاد یا دانشجو می تواند درباره یک موضوع مخالف، موافق، خنثی، شگفت زده، گنگ، و غیره باشد. برای درک نظر افراد در گفتگو باید به صفت ها، قید ها، و فعل هایی که در حین گفتگو استفاده می شود، دقت کرد. این کلمات می توانند مثبت یا منفی بودن نظر و جهت کلی آن را تعیین کنند. همچنین گاهی اوقات، نظر افراد با به کار بردن یک کلمه یا Idiom نشان داده می شود. داشتن دایره لغت و Idiom  بالا در اینجا نیز می تواند کمک کننده باشد. در انتها، لحن صحبت کردن نیز می تواند بیانگر جهتگیری نظر باشد.

 

سوالات شناسایی هدف :(Purpose Questions)

این سوالات نیز مانند سوالات شناسایی هدف در Reading  هستند. توجه به فعل هایی مانند Illustrate-Support-Oppose-Explain  بسیار مهم است زیرا نشان می دهد که چرا یک جمله به کار رفته است. برای مثال اگر از واژه Illustrate استفاده شد، هدف از آن جمله توضیح یک مفهوم می باشد. همیچنین، جملات ابتدایی مانند In contrast-Likewise-For Example نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برای مثل استفاده از In contrast  بین دو جمله نشاندهنده این است که جمله دوم با هدف مخالفت با جمله اول بیان شده است. در این دسته از سوالات نیز مانند سوالات استدلالی، بخشی از فایل ممکن از مجددا پخش شود.

 

نکات بخش Listening:

 

  1. بر خلاف بخش Reading، دسترسی به سوالات پس از گذشتن از آنها وجود ندارد. پس اگر سوالی برایتان گنگ است، سعی کنید با حذف گزینه و سپس انتخاب شانسی میان دو یا سه گزینه، به سوال بعدی بروید.
  2. با توجه به حجم بالای اطلاعات بخش Listening، مهارت Note-Taking اهمیت بالایی دارد. این مهارت در بخش های بعدی بررسی می گردد.

 

Long Reading/Listening:

در آزمون اصلی تافل، یکی از بخش های Reading  یا Listening طولانی می شود. اینکه کدام بخش طولانی شود برای آزمون دهندگان متفاوت است (بعضی Reading  و بعضی  Listening ) اگر Reading  طولانی شود، یک متن دیگر به آزمون اضافه می شود و اگر Listening   طولانی شود، یک پکیج conversation  و  lecture  اضافه می شوند. در صورت طولانی شدن Reading زمان این بخش به 72 دقیقه و در صورت طولانی شدن Listening، زمان آن به 51 دقیقه افزایش می یابد. دو نکته مهم درباره بخش های طولانی وجود دارد:

نکته 3: بخش اضافه شده در مهارت Reading   یا  Listening نمره دهی نمی شود و تنها برای یکدست کردن نمرات از لحاظ آماری و تست بعضی از سوالات جدید لحاظ می گردد. آزمون دهنده قبل از آزمون نمی داند که کدام بخش قرار است طولانی شود. همچنین متن یا conversation/lecture ای که نمره دهی نمی شود، در حین آزمون مشخص نیست و تنها در انتهای آزمون با صحبت با کسانی که آن مهارتشان طولانی نبوده معلوم می گردد.

نکته 4: طبق تجربه نویسنده، معمولا بخشی که طولانی می گردد، نمره بیشتری نسبت به حالت عادی آن بخش میاورد. در نتیجه، اگر بخش مورد ضعف آزمون دهنده طولانی شد، نباید موجب استرس او شود.

مهارت Speaking:

 

بعد از بخش Listening، پس از یک استراحت 10 دقیقه ای، آزمون دهندگان وارد بخش Speaking  می شوند. این بخش طبق نظر نویسنده، مشکل ترین مهارت مورد سوال در تافل است و برای پیشرفت در آن، مدت زمان تمرین بسیار بالاتری مورد نیاز است. در این بخش، آزمون دهنده مدت زمان تعیین شده ای را در اختیار دارد تا پاسخ خود را آماده سازد. سپس با توجه به نوع سوال، شخص باید برای مدت زمان خاصی صحبت کند. کمتر یا بیشتر صحبت کردن از این مدت زمان، امتیاز منفی در نمره نهایی خواهد داشت. این یکی از چالش های Speaking است. در در این مهارت، مهارت های Reading  و Listening نیز سنجیده می شوند که این چالش دیگر این بخش است. سوالات این بخش به دو بخش Independent  و Integrated  تقسیم می شود. در سوالات Independent، سوالات عمومی شخصی و ترجیح شخصی پرسیده می شود. این سوالات بخش شنیدار و متن ندارند و تنها توانایی گفتار شما را می سنجند. در بخش Integrated که اکثرا راجع به موضوعات آکادمیک است، دیگر توانایی های شما نیز ارزیابی می شوند. دسته بندی سوالات در ورژن قدیم و جدید به صورت زیر می باشد:

 

ورژن جدید

ورژن قدیمی

مهارت

 

 1 بخش Independent

 

3  بخش Integrated

 

17  دقیقه

 

 2   بخش Independent

 

  4 بخش Integrated

 

20  دقیقه

 

 

Speaking

 

 

 

 

 

 

 

سوالات Speaking  به صورت زیر می باشند:

 

سوال Independent:

 

این سوال بسیار کلی بوده و انواع سوالات عمومی قابل پرسش است. در اکثر موارد، نظر آزمون دهنده راجع به یک موضوع یا ترجیح او در بین چند گزینه مورد سوال قرار میگیرد. 15 ثانیه زمان آمادگی داده می شود و سپس آزمون دهنده باید برای 45 ثانیه پاسخ خود را بیان کند. نکته کلیدی این است که دلایلی که برای پاسخ ارائه می گردد بسیار مهم تر از خود پاسخ می باشد. پاسخ نامناسب با دلایل منطقی و توجیه کامل نمره بالا کسب می کند اما پاسخ مناسب با دلایل ناکافی نمره خوبی دریافت نخواهد کرد. با تمرین بالای سوالات مختلف، دایره دلایل شکل گرفته می تواند برای طیف وسیعی از سوالات به کار رود.

سوال Integrated:

 

این سوالات، همزمان چند مهارت را می سنجند و خود شامل انواع مختلف می شوند.

نوع اول سوالات، سوالات متنی-صوتی هستند. در این نوع، آزمون دهنده ابتدا 45 ثانیه فرصت دارد تا متنی را مطالعه کند. سپس فایلی صوتی را درباره متن می شوند و نهایتا سوالی درباره متن و فایل صوتی پرسیده می شود. 30 ثانیه زمان آمادگی و 60 ثانیه برای صحبت کردن در نظر گرفته شده است.

دو نمونه سوال متنی-صوتی در تافل طراحی می گردد. هر دو این نمونه ها در تمامی آزمون های تافل وجود دارند. در نمونه اول، متن شامل موضوع در دانشگاه (مانند خبر یا تغییر) است و در فایل صوتی، یکی از دانشجویان نظر خود را به همراه استدلالش درباره این موضوع اعلام می کند. آزمون دهنده باید نظرات و استدلال دانشجو را در 60 ثانیه به صورت خلاصه بیان کند. برای گرفتن نمره کامل، دلایل و استدلال های دانشجو باید به صورت واضح و با جزییات مناسب بیان شود. جزییات نباید به صورتی باشد که زمان کافی برای پرداختن به آنها نباشد. همچنین، اطلاعات بیان شده نباید آنقدر کم باشد تا وقت اضافه بیاید.

در نمونه دوم، یک مفهوم درسی در متن تعریف می شود. سپس در فایل صوتی، استاد با مثالی آن موضوع درسی را توضیح می دهد. آزمون دهنده باید موضوع و مثال استاد را در 60 ثانیه توضیح دهد. نکته مهم در این بخش این است که تاکید سوال روی مثال استاد است. پس نباید زمان زیادی روی تعریف موضوع صرف گردد و بیشتر به جزییات مثال استاد پرداخته شود. نمره بالا به پاسخی تعلق می گیرد که مثال استاد را کامل و با جزییات مناسب شرح دهد.

نوع دوم سوالات، سوالات صوتی می باشد. در این دسته از سوالات، یک فایل صوتی از بخشی از کلاس درس پخش می شود که در آن استاد موضوعی را شرح می دهد. آزمون دهنده باید چکیده این موضوع را در 60 ثانیه بیان کند و 30 ثانیه نیز زمان آمادگی دارد. در این سوال معمولا اطلاعات زیادی در حد بیشتر 2 دقیقه ارائه می شود و چالش مهم، شناسایی مفاهیم اصلی و گذر از جزییات غیرضروری است. معمولا موضوعات بیان شده در فایل صوتی این سوال، توسط استاد به قسمت های مختلف تقسیم می شود و برای هر قسمت مثالی آورده می شود. شناسایی و بیان قسمت های مختلف و شرح کافی مثال های زده شده، روش گرفتن نمره بالا در این سوال است.

نکات بخش Speaking:

 

  1. این بخش سطح گفتار و حرفه ای بودن در صحبت کردن را مورد ارزیابی قرار می دهد و طبیعتا استفاده از کلمات و Idiom های پیشرفته و ساختار های گرامری پیچیده تر در بالا بردن نمره موثر است. این عمل باید با دقت بسیار بالا و تنها باید در صورتی که آزمون دهنده به ساختار و کلمه و نحوه به کار بردن آن مسلط است، انجام شود. استفاده اشتباه از کلمات نه تنها نمره مثبت نمی آورد بلکه می تواند تا حد زیادی باعث کسر نمره شود.
  2. داشتن لهجه نزدیک به native می تواند تاثیر بسزایی در افزایش نمره داشته باشد. لازم به ذکر است که بهبود لهجه فرآیندی زمانبر است و نیازمند تمرین بالا می باشد.
  3. سرعت بیان در بخش Speaking باید یکنواخت و متوسط باشد (نه خیلی آرام و نه خیلی سریع). لغزش های حاصل از عدم اعتماد به نفس و ضعف در بیان باعث کسر نمره می گردد؛ در نتیجه بیان باید با انرژی و محکم انجام شود.
  4. تغییر لحن بیان در طول پاسخ از نکات مهم دیگر است. یکنواخت و مانند ربات صحبت کردن باعث کسر نمره می گردد.
  5. تا حد امکان باید از مکث های طولانی و قطعی های صحبت خودداری کرد. استفاده از filler هایی مانند ummm می تواند نمره منفی مکث ها را کاهش دهد و حالت نیتیو به پاسخ بدهد اما زیاد به کار بردن آنها پاسخ شما را غیر طبیعی جلوه خواهد داد و نمره منفی خواهد داشت.
  6. همانطور که بیان شد، بخش Speaking بیشترین زمان آمادگی را نیاز دارد پس تمرین آن باید در تمرین روزانه دوستان باشد.
  7. در بخش Independent، صحت اطلاعات داده شده توسط مصحح بررسی نمی گردد و تا زمانی که استدلال ها و مثال های (واقعی یا غیر واقعی) داده شده به خوبی و منطقی از پاسخ داده شده دفاع کند، نمره بالا کسب خواهد شد.

 

مهارت Writing:

 

در بخش آخر آزمون، مهارت نوشتاری آزمون دهندگان سنجیده می شود. در ورژن جدید تافل، تغییری در بخش نوشتار دیده نمی شود. این مهارت نیز به دو قسمت Integrated، و Independent  تقسیم می شود.

در بخش Integrated که بخش اول آزمون است، ابتدا یک متن در اختیار آزمون دهنده قرار میگیرد و 3 دقیقه زمان برای خواندن متن داده می شود. این متن یک ادعا را برای یک مبحث علمی (دوباره می تواند هر علمی باشد) مطرح کرده و 2 یا 3 دلیل را با مثال یا جزییات در حمایت از این ادعا بیان می کند. سپس یک فایل صوتی پخش می شود که در آن استاد با ادعای داده شده مخالفت  یا موافقت می کند و دلایل بیان شده در متن را رد یا تایید می کند (در بیشتر مواقع، استاد با ادعای متن مخالفت می کند.) سپس دانشجو باید چکیده ای از ادعا ها و استدلال های متن و مخالفت/موافقت استاد به همراه دلایل استاد را ارائه دهد. 20 دقیقه زمان برای این بخش در نظر گرفته می شود. در طول پاسخ دهی، متن در کنار صفحه قابل دسترسی است اما دیگر فایل صوتی موجود نیست. نکته حائز اهمیت این است که سوال به صورت خاص درباره نکات بیان شده توسط استاد سوال می کند. در نتیجه تمرکز اصلی باید روی حرف ها و دلایل استاد باشد و نکات متن تنها باید برای حفظ سیر منطقی و کامل بودن معنی آن نوشته شود. نکته دیگر این است که در این بخش باید از بیان نظر شخصی پرهیز کرد.

بخش  Independent  مانند سوال اول Speaking  است و شامل سوال عمومی یا ترجیح یک گزینه از بین چند گزینه می باشد. آزمون دهنده باید نظر خود را در چند پاراگراف بیان کند. نمره بالا به پاسخی داده می شود که توسط استدلال ها و مثال های کافی حمایت شده باشد و از منطق کافی برخوردار باشد. معمولا یک پاراگراف به عنوان مقدمه برای بیان پاسخ و دو یا سه پاراگراف (با توجه به زمان) برای دلیل و مثال آوردن برای پاسخ و یک پاراگراف نهایی برای جمع بندی در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است که در هر دو بخش Writing آزمون دهنده در طول آزمون دسترسی به تعداد کلمات نوشته شده خواهد داشت.

 

نکات بخش Writing:

 

  1. همانند Speaking، استفاده از ساختار های پیشرفته و کلمات سطح بالا در نمره بالا موثر است.
  2. در بخش Integrated، تعداد 150-225 کلمه و در بخش Independent 250-300 کلمه توسط ETS پیشنهاد شده است. استفاده از تعداد کلمات کمتر پیشنهاد نمی شود. لازم به ذکر است استفاده از تعداد کلمات بیشتر به هیچ وجه باعث کسر نمره نمی شود. برعکس، بسیاری از متخصصان پیشنهاد می کنند که تعداد کلمات بیشتر باشد تا امکان استدلال بهتر پاسخ بوجود آید.
  3. در سوالات Independent که از دانشجو خواسته می شود یک گزینه را انتخاب کند، می توان همانند GRE هر دو طرف سوال را تحلیل و صحت هر کدام را در شرایط مختلف بررسی کرد. طبیعتا این کار نیازمند سطح تحلیل و نوشتار حرفه ای تری می باشد. استفاده از این روش می تواند تا حد زیادی نمره را بهبود بخشد.

نکات کلی موفقیت در آزمون تافل:

 

برای موفقیت در آزمون تافل، علاوه بر مهارت های Reading, Listening, Speaking, Writing نکات کلی دیگری لازم است. در این بخش این نکات بررسی می گردند.

لغت : (Vocabulary)

داشتن دایره لغت بالا یکی از نکات مهم برای فهم متن Reading  و پاسخ دادن به سوالات مربوط به لغت در آن، فهم فایل های صوتی Listening، فهم صوت و متن Speaking و Writing و استفاده از لغات پیشرفته در آن ها می باشد. موضوع بسیار مهم در یادگیری لغت این است که کلمات با مثال یاد گرفته شود تا تسلط روی کاربرد کلمه ایجاد گردد. در غیر اینصورت، امکان استفاده اشتباه کلمه در بخش گفتار و نوشتار وجود دارد. همچنین استفاده از نرم افزار های مانند Anki، QuizLet، Memrise، و WordWeb برای دوره کلمات می تواند نقش مفیدی در یادگیری داشته باشد.

 

 

: Grammar

ضعف درک صحیح گرامر در میان آزمون دهندگان از نکات بارز گرفتن نمره پایین در بخش های Speaking و Writing  می باشد. در نتیجه لازم است تا قبل از شروع برای آمادگی تافل، مطالعه گرامر صورت گردد.

 

: Note-Taking

با توجه به حجم بالای اطلاعات و دشواری حفظ تمام آنها، مهارت Note-taking  از اهمیت بالایی برخوردار است. در هنگام نت برداری، باید از کلمات کوتاه استفاده کرد. همچنین آزمون دهندگان باید نماد های خلاصه ای را برای خود ایجاد کنند که از نوشتن کلمات طولانی جلوگیری کنند. در پایین، نت برداری از قسمت های مختلف آزمون مورد بررسی قرار می گیرد.

در بخش Reading، باید جملات مهم هر پاراگراف نت برداری شود تا در سوالات چکیده در شناسایی خلاصه متن از آن استفاده شود.

در بخش Listening، ایده های اصلی، مثال ها، دلایل مطرح شده، لیست ها، تاریخ ها، طرز بیان، و اسامی باید نت برداری شوند. اگر درون فایل صوتی سوالی توسط استاد یا دانشجو مطرح می شود، نکات بعد از سوال نیز باید درج شود. نت برداری از اسامی و تاریخ ها بدین معنی نیست که مستقیما از آنها سوال می شود. معمولا از قسمتی که این اسامی و تاریخ ها ذکر شده است سوال می آید و درج اسامی و تاریخ به هدف یافتن مطالب مرتبط به آنها در نت است.

در بخش Speaking، در قسمت Independent باید پاسخ و عنوان دلایل و مثال ها در نت ها ذکر شود تا در هنگام صحبت نیاز به یادآوری آنها نباشد. در سوالات متن-صوتی باید نظر دانشجو ( به همراه دلایل) در سوال اول و مثال استاد ( با جزییات) در سوال دوم نت برداری گردد. در سوال صوتی، در صورت تقسیم بندی مطالب، باید هر قسمت به همراه مثال مربوطه نت برداری گردد.

در بخش Writing، در قسمت Integrated از متن باید تنها چند لغت برای پیدا کردن خطوط مهم آن درج شود زیرا متن در طول جواب در دسترس است. از فایل صوتی، تا حد امکان باید تمامی جزییات درج شود. نحوه مخالفت/موافقت استاد، دلایل استاد و جزییات آنها باید نت برداری شوند.

 

 

آمادگی در آزمون تافل:

 

در زیر برخی نکات برای بهبود بیشتر در آزمون و نحوه تمرین مهارت ها آمده است.

 

TPO :

 

به نظر نویسنده مهم ترین و موثر ترین منبع برای آمادگی در تافل، TPO ها می باشند. TPO مجموعه ای از آزمون های شبیه سازی تافل است. این آزمون ها کاملا طبق ساختار آزمون اصلی طراحی شده اند و در بسیاری موارد در سطح یکسانی با آزمون هستند. بهترین نوع تمرین تافل، انجام تست های TPO با شرایط شبیه آزمون می باشد. نکته اساسی بعد از انجام TPO، آنالیز اشتباهات است. این مرحله به نوعی از خود آزمون مهم تر است و تاثیر اصلی را در بهبود وضعیت خواهد داشت.

نکته 5: استفاده از منابع دیگر در صورت داشتن زمان، برای آشنایی با ساختار های متفاوت تر سوال مفید خواهد بود اما در صورت کمبود وقت، تنها و تنها آزمون های TPO تمرین گردد.

 

Reading Comprehension & Speed :

 

کسب نمره بالای بخش Reading   منوط بر داشتن درک مطلب و سرعت خواندن بالا می باشد. لازم به ذکر است که بهبود این دو نیز از پروسه های زمانبر است. به منظور افزایش درک مطلب می توان زمانی را برای خواندن متن ها پیچیده و سنگین اختصاص داد. بدین منظور، منابع زیر می تواند مورد استفاده قرار گیرد:

https://www.nytimes.com/

https://www.newyorker.com/

https://www.theatlantic.com/

 

همچنین برای بهبود سرعت خواندن، می توان از نرم افزار AceReader استفاده کرد.

منابع تافل:

 

منابع آزمون تافل

 

 

504 Absolute Essential Words

 

Barron’s Essential Words for the TOEFL

 

400 Must Have Words (McGraw-Hill)

 

1100 Words You Need to Know (Barron’s)

 

 

 

Vocabulary

 

LONGMAN Preparation Course for the TOEFL test

 

Barron’s Practice Exercises for the TOEFL

 

Reading

KAPLAN TOEFL iBT

 

Barron’s Practice Exercises for the TOEFL

 

Listening

Speaking and Writing Strategies for the TOEFL iBT (Nova)

 

Cambridge Preparation for the TOEFL Test

 

Speaking

Speaking and Writing Strategies for the TOEFL iBT (Nova)

 

Cambridge Preparation for the TOEFL Test

Writing

 

 

 

 

 

 

برنامه ریزی برای آزمون :

برنامه 6 ماهه

مدت زمان

(ماه)

مطالعه منبع اولیه لغت+ آشنایی کلی با تافل

0.5 ماه

 تمرین سرعت  Reading+ تمرین درک مطلب Reading+  مطالعه لغت Barron’s

1 ماه

1 مهارت TPO در روز+ آنالیز آزمون+منابع دیگر+ مطالعه لغت+ Speaking

1 ماه

2 مهارت TPO در روز+ آنالیز آزمون+منابع دیگر+ مطالعه لغت+ Speaking

2 ماه

TPO  کامل+ آنالیز آزمون+مطالعه لغت+ تمرین speaking

1.5 ماه

 

برنامه 3 ماهه

مدت زمان

(ماه)

2 مهارت TPO در روز+ آنالیز آزمون+ شناسایی مشکلات+ مطالعه لغت

1 ماه

2 مهارت TPO در روز+ آنالیز آزمون+ رفع مشکلات+ مطالعه لغت

1 ماه

2 مهارت TPO در روز+ آنالیز آزمون+مطالعه لغت+ تمرین speaking

0.5 ماه

TPO  کامل+ آنالیز آزمون+مطالعه لغت+ تمرین speaking

0.5 ماه

 

تجربه شخصی نویسنده :

 

من برای آزمون تافل تقریبا 6 ماه وقت گذاشتم. البته این دوران همزمان با دوره تکمیل پروژه کارشناسی و بالا نگه داشتن معدل در درس ها، مقاله، و غیره بود. بنظرم به صورت فشرده توی 3 ماه تمام میشه. اول با منبع لغت 504 شروع کردم و ظرف 2 هفته تمومش کردم. بعد یک دوره دو هفته ای رو صرف آشنایی با آزمون و قسمت های مختلف اون کردم. یک دوره 1 ماهه روی منبع Cambridge  تمرکز کردم و همزمان کتاب لغت Barron’s  رو شروع کردم. بقیه برنامه کامل متمرکز روی TPO و تقریبا شبیه برنامه 6 ماهه بود. کتاب Nova رو هم همزمان پیش بردم که توی بخش Speaking    وWriting   خیلی کمکم کرد. در حالت کلی وقت زیادی روی رایتینگ گذاشتم و سعی کردم رایتینگ حرفه ای هم توی آزمون بنویسم. این وقت زیاد هم باعث شد که هم توی تافل Writing  رو 28 بگیرم هم توی GRE  تقریبا بدون وقت زیاد بتونم نمره 4.5 بگیرم. کمترین سرعت پیشرفتم هم بخش Reading  بود که تونستم به مرور زمان بهترش کنم و توی آزمون نمره کامل 30 بگیرم. البته طولانی شدن Reading  برای من هم توی نمره کاملم بی تاثیر نبود. در انتها، به نظرم نکته اصلیه نمره ای که گرفتم آنالیز دقیق  TPO ها، پیدا کردن ایراداتم، و تلاش مستمر برای رفعشون بود.

 

  

آخرین مطالب

۱۹ فروردین ۱۴۰۳

ادمیـشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «دکتری» در رشته «Biomedical Sciences»

۱۷ فروردین ۱۴۰۳

ادمیشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «دکتری» در رشته «Biomedical Sciences»

۱۷ فروردین ۱۴۰۳

ادمیشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «دکتری» در رشته «Biomedical and Health Informatics»

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

ادمیشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «دکتری» در رشته «Medical Biophysics»

۰۶ فروردین ۱۴۰۳

ادمیشن فول فاند اخذ شده توسط تیم ایزی اپلای در مقطع «کارشناسی ارشد» در رشته «Human Factors Psychology»